מאת: רועי ורוצלבסקי
גרסת iOS 14 עומדת לטרוף את הקלפים בכל הנוגע לעולם הפרסום הדיגיטלי. קצת על השינויים הצפויים לקרות, המשמעות שלהם מבחינת הפרטיות של היוזרים ומה הפתרון העומד בפני מפרסמים
עבר פחות מחודש מאז העימות הוירטואלי בקונגרס האמריקאי בו ננזפו מנהיגי אמזון, אפל, פייסבוק וגוגל על כך שהם מפעילים את כוח השוק שלהם כדי לרסק מתחרים ולהשיג נתונים, לקוחות ורווחים אסטרונומיים. אולם, בעוד חלק מהחברות המדוברות ממציאות תירוצים שונים, נראה שאפל מקדימה תרופה למכה עם הגרסה החדשה שלה למערכות אפל אשר תושק בסתיו הקרוב.
הקץ ל-IDFA ולפעולות מעקב אחר יוזרים
גרסת iOS 14, אחת הגרסאות החדשות הגדולות ביותר שהשיקה החברה מזה שנים, תכלול שינויים לעיצוב המסך הראשי שיכלול לראשונה תמיכה בווידג'יטים, פיצ'רים חדשים, עדכוני אפליקציות קיימות, שיפורים לסירי, ועוד. אולם, הדבר הבולט ביותר בגרסת iOS 14 הוא ההתייחסות המשמעותית של אפל לכל הקשור לנושא הגנת הפרטיות של היוזר. למעשה, הגרסה לא רק תכלול דוחות פרטיות בספארי, אינדיקטורים להקלטה ואפשרות לחלוק מיקום משוער עם אפליקציות במקום מיקומים מדויקים, אלא עתידה לבקש אישור מהיוזר לפני ביצוע תהליך מעקב (tracking) אחר הרכישות או הכמעט-רכישות שלו באפליקציה מסוימת שהוריד.
אם עד היום בכל הורדת אפליקציה חנות אפל נתנה מידע על מספר ה-IDFA של היוזר (Identity for Advertisers) מעתה היוזר יצטרך לתת אישור לאפליקציה לקבל את המידע אודות המכשיר שלו. מומחים כבר מעריכים שרק 20% ופחות מהיוזרים יסכימו לאשר לחברות לעקוב אחריהם, מה שימנע ממפרסמים לקבל מידע על הפעולות שהיוזר ביצע או לא ביצע, רכש או לא רכש באפליקציה. כיוון שגוגל ואנדרואיד עתידות לעשות את אותו מהלך בדיוק בעתיד הלא רחוק המשמעות היא גיים צ'יינג'ר משמעותי לתעשיית הפרסום הדיגיטלי.
נראה שחבל ההצלה שעומד לצידם של המפרסמים עומד הוא התשתית שאפל הציגה עוד בשנת 2018: ה- SKAdNetwork. התשתית מסייעת למפרסמים למדוד את הצלחת הקמפיין תוך שמירה על פרטיות המשתמשים. תשתית SKAdNetwork פועלת ללא IDFA או מזהה פרסום אחר. משמע, אין צורך בהסכמת משתמשים ליישום השיטה. במהלך השנתיים הללו, לא היה בה צורך ממשי מבחינת מפרסמים. אולם, כל זה השתנה עם גרסת iOS 14. כעת, חברות כמו AppsFlyer ו-Singular מציעות למפרסמים דיגיטליים לחפש את הפתרון לבעיות הפרסום החדשות שלהן בתשתית שאף אחד לא התייחס אליה עד כה. פרט ל- SKAdNetwork אפל כן יאפשרו למפרסמים לקבל מידע מסוים בנוגע ליוזר שלא הסכים שהם יקבלו את ה-IDFA שלו: מפרסמים יוכלו לדעת שהאפליקציה הורדה על ידי היוזר, מי הרשת (ad network) שהפנתה את היוזר לאפליקציה ומה ה-conversion rate. מה שנקרא, תודה באמת…
גרסת iOS 14, אחת הגרסאות החדשות הגדולות ביותר שהשיקה החברה מזה שנים, תכלול שינויים לעיצוב המסך הראשי שיכלול לראשונה תמיכה בווידג'טים, פיצ'רים חדשים, עדכוני אפליקציות קיימות, שיפורים לסירי, ועוד. אולם, הדבר הבולט ביותר בגרסת iOS 14 הוא ההתייחסות המשמעותית של אפל לכל הקשור לנושא הגנת הפרטיות של היוזר. למעשה, הגרסה לא רק תכלול דוחות פרטיות בספארי, אינדיקטורים להקלטה ואפשרות לחלוק מיקום משוער עם אפליקציות במקום מיקומים מדויקים, אלא עתידה לבקש אישור מהיוזר לפני ביצוע תהליך מעקב (tracking) אחר הרכישות או הכמעט-רכישות שלו באפליקציה מסוימת שהוריד. המשמעות: גיים צ'יינג'ר משמעותי לתעשיית הפרסום הדיגיטלי.
ואם זה לא מספיק, בהמשך השנה חנות אפל גם תוסיף סעיף פרטיות חדש שיופיע עבור כל עמוד אפליקציה ויכלול תקציר של האופן שבו האפליקציה המסוימת תחדור לכם לפרטיות לפני שאתם מורידים אותה לטלפון שלכם. אפל השוותה את הפיצ'ר החדש לתווית סימון תזונתי על מזון. המתכנתים יצטרכו לחלוק אתכם את האופנים בהם הם עתידים להשתמש בפרטיות שלכם, המידע שלכם שמעניין אותם וכיצד הוא עשוי להיות בשימוש על ידי חברות אחרות.
השינויים המשמעותיים בגרסת iOS 14 כוללים:
דוח פרטיות
פיצ'ר דוח הפרטיות של ספארי ימנע מאתרים שונים לעקוב אחר השימוש האינטרנטי שלכם בזמן שאתם מחפשים אחר מיקוד מודעות ופרסומות וניתוחי דאטה שונים בטלפון שלכם. דוח הפרטיות של הגרסה החדשנית כולל רשימה של האתרים המשתמשים באפשרות המעקב (tracking).
למעשה, חברות שרוצות להשתמש במנגנוני מעקב (tracking mechanisms) על מנת לבחון ולעקוב אחר ההתנהגות שלכם ברשת יאלצו לקבל רשות לעשות זאת בגרסת iOS 14. חלון קופץ יבקש מיוזרים לאשר מעקבים מסוג זה ומשום שרוב האנשים יסרבו לאשר אותם, דחיית המעקב תמנע מהאפליקציה המסוימת גישה למזהה הפרסום של המכשיר.
אינדיקטורים להקלטה
תהיתם פעם מדוע דקה אחרי ששוחחתם עם החברים במשרד על האפשרות להזמין פיצה לארוחת צהריים קבלתם, כאילו במקרה, פרסומת באינסטגרם או בפייסבוק על משלוחי פיצה באזורכם? רובנו כבר יודעים מזמן שאפליקציות רבות לא רק יודעות היכן אנחנו נמצאים אבל גם מצותתות לשיחות הסו קולד פרטיות שלנו. עם גרסת iOS 14 האפשרות שלהן לעשות זאת תתמזער משמעותית הודות לנקודה קטנה שתופיע על הצג מעל לאייקון הוויפי. הנקודה הירוקה תופיע כשאפליקציה תתחיל להשתמש במצלמה של מכשירכם ונקודה כתומה תופיע כשהאפליקציה תתחיל להשתמש במיקרופון. תוכלו גם לגלות מה שם האפליקציה שהשתמשה לכם במצלמה או במיקרופון באמצעות ה- Control Center ואותם אינדיקטורים להקלטה ימנעו גם מאפליקציות לצותת לכם או לצלם אתכם ללא ידיעתכם.
מיקום משוער
בעוד אפליקציות רבות מבקשות מיקום מדויק על מנת לפעול במכשירים שלכם, גרסת iOS 14 תאפשר לכם באמצעות פיצ'ר חדשני לשתף אותן במיקום משוער על מנת להגן על הפרטיות שלכם. בדומה לאפליקציות גם ווידג'טים יצטרכו לבקש מיוזרים רשות על מנת לקבל גישה למיקום היוזר. תתאפשר גם אפשרות בחירה לאפשר או לא לאפשר גישה למיקומכם בזמן שהווידג'יט פועל. אם תתנו אישור לווידג'יט הוא יוכל לקבל מידע על מיקומכם למשך 15 דקות בלבד.
ניטור סיסמאות והתראות באמצעות סיסמאות
בגרסת iOS 14 תוכלו לנטר את הסיסמאות שלכם ולוודא שהן לא חלשות מדי. אפליקציית ספארי תעקוב אחרי הסיסמאות שלכם שנשמרו ב-iCloud Keychain ותאפשר לכם לדעת האם סיסמא שלכם נפגעה, דלפה או פשוט חלשה מדי ורצוי לשנות אותה.
גישה ללוח הקליפבורד
באנר קטן יעדכן אתכם בכל פעם שאפליקציה תיגש ללוח שלכם בגרסת iOS 14. למרות שישנן סיבות לגיטימיות רבות לכך שאפליקציה תשתמש בלוח, למשל כאשר אתם מבצעים פעולה של העתק-הדבק מאפליקציה אחת לאחרת, היו גם אפליקציות שעד עכשיו עשו שימוש לרעה בגישה שלהן ללוח שלכם. למעשה, טיק טוק, טוויטר ועוד קראו את הלוח של משתמשים מבלי שאלה ידעו על כך.
באופן דומה, אפליקציות שרוצות גישה לרשת שלכם יצטרכו גם הן לבקש רשות. תוכלו גם למנוע מעקב אחר הטלפון שלכם באמצעות לחיצה על "כתובת פרטית" בזמן שאתם משתמשים ברשת אינטרנטית.
מזעור הגישה לספריית התמונות שלכם
מעתה לא תצטרכו לאפשר גישה מלאה לכל אוסף התמונות שלכם כאשר אתם מורידים אפליקציה שזקוקה לאישור מסוג זה. תוכלו לבחור את התמונות שאתם מוכנים לשתף עם האפליקציה.
אז מה עכשיו?
מאז שהושקה לראשונה בשנת 2007, נתח השוק של אייפון הפך לגדול ביותר בסין וגם בארצות הברית עדיין מוביל על האנדרואיד על פי נתוני Statista ממאי 2020. למרות ההצלחה בארצות הברית, ישנה מגמה עולמית אשר מצביעה על כך שנתח השוק של אפל למשלוחי הסמארטפונים ירד לכ- 10 אחוזים. עם זאת, לפי נתונים שתוארו בכתבה באתר Tech Crunch נראה שאפל לא צריכה לדאוג. בשנת 2019 בלבד החברה שברה שיא של הורדות עם 204 מיליארד אפליקציות שהורדו בחנות אפל כאשר יוזרים הוציאו באפליקציות השונות סכום של 120 מיליארד דולר.
עם נתונים המצביעים על כך שמספר המשתמשים בטלפונים חכמים עתיד לזנק מ-3.3 מיליארד יוזרים בשנת 2019 ל-3.8 מיליארד יוזרים בשנת 2021 אין פלא שתחום הפרסום באמצעות אפליקציות נמצא במגמת עלייה מתמדת. למעשה, ההוצאה הגלובלית על פרסום בתוך האפליקציה (in-app) צפוי להגיע לסכום של 240 מיליארד דולר עד שנת 2022 (עליה מ-189 מיליארד דולר משנת 2019) כך שהצעד של אפל כבר מציב לא מעט סימני שאלה בקרב מפרסמים.
עוד בשנת 2018 הציגה אפל את תשתית SKAdNetwork, המסייעת למפרסמים למדוד את הצלחת הקמפיין תוך שמירה על פרטיות המשתמשים. תשתית SKAdNetwork פועלת ללא IDFA או מזהה פרסום אחר. כתוצאה מכך, אין צורך בהסכמת משתמשים ליישום השיטה. במהלך השנתיים הללו, לא היה בה צורך ממשי מבחינת מפרסמים. אולם, כל זה השתנה מאז שאפל הכריזה על גרסת iOS 14 ועל התקנים החדשים לשמירת הפרטיות של המשתמשים. נראה כעת שחברות כמו AppsFlyer ו-Singular מציעות למפרסמים דיגיטליים לחפש את הפתרון לבעיות הפרסום החדשות שלהם בתשתית שאף אחד לא התייחס אליה עד כה.
אין ספק שאת גרסת iOS 14 לא סביר שנשכח בזמן הקרוב. בעידן פוסט שערוריית קיימברידג' אנליטיקה ממנה צוקרברג ופייסבוק עוד מנסים להתאושש ולאור רגולציית GDPR והדיון האחרון בקונגרס, נושא פרטיות היוזרים והמידע העצום הנאספים בעידן הדיגיטלי הולך להישאר בכותרות עוד זמן רב. כפי שנהג סטיב ג'ובס להקדים את זמנו כך עושה גם אפל כרגע וכמוה ניתן לצפות שתעשה כל חברה בשוק שמעוניינת להישאר במשחק. המשמעות למפרסמים עוד עתידה להתגלות.