בין מוטציות לאפליקציות: שנת 2020 שברה את כל השיאים

עם 143 מיליארד הורדות, רכישות בסכום כולל של 111 מיליארד דולר וממוצע שימוש יומי של 4 שעות בנייד – זו הייתה ללא ספק שנת האפליקציות. מי הייתה הכי פופולרית, מי נבחרה לטובה ביותר, מי הייתה חביבת הקהל – ואיך כרגיל הכל קשור לקורונה. רועי ורוצלבסקי עושה קצת סדר אחרי הסגר
מאת: רועי ורוצלבסקי

 

2020 תיזכר לעד כשנת הקורונה, השנה בה מגפה אכזרית השתלטה על חיינו ושינתה אותם מן הקצה אל הקצה. כפועל יוצא מכך, בהקשר הטכנולוגי ניתן לומר שזו הייתה שנת האפליקציות. בעולם ללא בתי ספר וגנים, ישיבות במשרד ושוטטות בקניון, מסעדות ובתי קולנוע – האפליקציות הפכו לחלק אינטגרלי מחיי היומיום החדשים שלנו. אבל בזמן שבכל מדינה הוטלו סגרים, דבר אחד תמיד נשאר פתוח: הארנק. או ליתר דיוק, הארנק הדיגיטלי.

111 מיליארד דולר, זה הסכום הכולל שהוציאו בשנה החולפת יוזרים ברחבי העולם על אפליקציות מובייל באפסטור של אפל ובחנות גוגל – רכישות בתוך האפליקציה (in-app purchaces), מנויים ואפליקציות פרימיום. מדובר לא רק בשיא כל הזמנים, אלא גם בגידול של 30 אחוז לעומת 85 מיליארד בשנת 2019. במציאות החדשה שבה אנשים מבלים בממוצע קרוב לארבע שעות ביום מול הנייד שלהם (עוד שיא), הם נוטים להוציא כספים שככל הנראה לא היו ממהרים להיפרד מהם אילו היו נמצאים זמן רב יותר מחוץ לבית.

גם שיאי ההורדות נופצו כמובן בשנה החולפת: 143 מיליארד הורדות של אפליקציות בשתי החנויות המובילות, לעומת כ-115 מיליארד בשנת 2019. אגב, גם השנה יוזרים של אייפון הוציאו בערך סכום כפול מאשר אנשי האנדרואיד (72.3 מיליארד דולר לעומת 38.6), למרות שבחנות של גוגל הורידו פי 3 אפליקציות מאשר באפסטור (108.5 מיליארד לעומת 34.4).

עם יותר מ-3 מיליון אפליקציות בחנות גוגל ולמעלה מ-2 מיליון באפסטור, אין ספק שהתחרות רק הולכת וגוברת מיום ליום. אז מי שברה את השוק בשנת 2020 ואיזו אפליקציה חייבת להיות על הנייד שלכם? יצאנו לבדוק.

הכי פופולרית: טיק טוק

נכון לפעמים נדמה לכם שאין טינאייג'ר בעולם שלא נמצא בטיק טוק מדי יום? עכשיו להרגשה הזו יש גיבוי מספרי. אם בשנת 2019 טיק טוק, אפליקציית הסרטונים הקצרים, דורגה רביעית עם כ-83 מיליון הורדות גלובליות, ב-2020, למרות האיומים של טראמפ על חרם, היא זינקה לפסגת הדירוג עם 850 מיליון הורדות – עלייה של יותר מ-900 אחוז! אומרים שמיליארד סינים לא טועים – לא בטוח שזה נכון, אבל קרוב למיליארד יוזרים שהורידו את האפליקציה הסינית בינתיים לא מתחרטים.

הכי שימושית: זום
אם היינו צריכים לבחור אפליקציה אחת שתתאר את שגרת חיינו בקורונה, אין ספק שמדובר בזום. המספרים מאחורי הצמיחה שלה כמעט דמיוניים: 477 מיליון הורדות גלובליות וזינוק של 218 (!) מקומות ברשימת האפליקציות הפופולריות של 2020, היישר אל המקום החמישי. עד לפני שנה לא רבים הכירו אותה, אבל התוכנה שמאפשרת שיחות וידיאו מרובות משתתפים כבשה את העולם ועשתה לכל ה החדשות הטובות מבחינת מארק צוקרברג: ארבע האפליקציות בבעלות פייסבוק (פייסבוק, ווטסאפ, אינסטגרם ופייסבוק מסנג'ר) עדיין שולטות בטבלה, מדורגות בין ששת המקומות הראשונים ורשמו יחד מעט יותר מ-2 מיליארד הורדות בשנת 2020. החדשות הרעות: זה טיפה פחות מרשים מאשר ב-2019, אז דורגו ארבע האפליקציות בטופ-5. אחרות בית ספר, תרתי משמע: לימודים מרחוק, פגישות עבודה, אפילו ליל סדר מקוון עם המשפחה היה לנו. נחזיק אצבעות שבפסח הקרוב כבר לא נצטרך אותה.

הכי רווחיות: טיק טוק וטינדר

אם נשים רגע בצד את עולם הגיימינג (עוד נגיע אליו), ישנן שתי אפליקציות שהרוויחו יותר מחצי מיליארד דולר בשנת 2020 על פי דוח של חברת Apptopia: טיק טוק (540 מיליון דולר) וטינדר (513 מיליון). טינדר פתחה את השנה חלש במונחים שלה, אבל אחרי שישה חודשים ראשונים איטיים יחסית, נראה שציבור הרווקים (והבוגדים) הפנים את המציאות החדשה שבה היכרויות בעולם ה"אמיתי" הן עסק מסובך אפילו יותר מהרגיל – והסתער מחדש על אפליקציות הדייטינג הווירטואליות. טינדר כמעט הצליחה לשמור על המקום הראשון בדירוג האפליקציות הרווחיות מ-2019, אבל טיק טוק סגרה את הפער וקטפה את מדליית הזהב ממש בפוטו פיניש (את 2019 היא סיימה רק במקום ה-17 בדירוג המרוויחות). יוטיוב מטפסת שני מקומות וסוגרת את השלישייה הפותחת עם רווח של 478 מיליון דולר.

הכי טובות: אפליקציות שינה וכושר

בשנה ששינתה לחלוטין את ההרגלים של כולנו – עבודה, לימודים, פנאי, קניות ומה לא – לא פלא ש-Loóna, שמטרתה להקל על השינה, הוכתרה כאפליקציה הטובה ביותר של 2020 ב"טקס" של Google Play. גם הרגלי הצפייה שלנו עברו מהפכה, ודיסני+ ידעה לנצל זאת היטב וזכתה בפרס חביבת הקהל (ועל הדרך סגרה רווח של 314 מיליון דולר).

בכלל, בטקס השנתי שלה גוגל שמה דגש על אפליקציות ליומיום שיסייעו ליוזרים לחיות את החיים החדשים מהבית בצורה יעילה יותר. למשל Calmaria, שמדריכה יוזרים כיצד לנשום נכון יותר ומרגיעה אותם, או Whisk, אפליקציה לתכנון ארוחות ומתכונים. אפליקציות של התפתחות אישית, ביניהן Centr (כושר גופני ונפשי) ו- Intellect (תרגילי מחשבה), מקבלות מקום של כבוד, כמו גם אפליקציות פחות מוכרות כגון Explorest (תעזור לכם למצוא פינות נסתרות לצילום תמונות אמנותיות מסביב לעולם), ואפליקציות המשחקים וההנאה המובילות של השנה, ביניהן Bazaart (עיצוב תמונות מגניבות). בנוסף דורגו אפליקציות שמנסות לחולל שינוי חיובי בעולם, לדוגמה אפליקציית מיינדפולנס בשם Medito.

גם באפסטור של אפל חילקו פרסים: בתואר האפליקציה הטובה ביותר באייפון ב-2020 זכתה Wakeout! – אפליקציית כושר שגורמת לאנשים להזיז קצת את הגוף כשהם תקועים בבית, וזום נבחרה לאפליקציית השנה באייפד.

הכי דומיננטי: עולם הגיימינג

זוכרים את 111 מיליארד הדולר שהוציאו יוזרים על אפליקציות בשנה שעברה? חלק עצום מהסכום הזה – 79.5 מיליארד דולר – נשפך על משחקים (לעומת 63 מיליארד ב-2019). מצד אחד, עלייה מדהימה כמובן. מצד שני, כשבוחנים את האחוז שמהווים משחקים מכלל הכסף שבוזבז מגלים דווקא ירידה קטנה: מ-74 אחוז בשנת 2019 ל-72 אחוז ב-2020.

למה זה קרה? בעיקר כי בשנה כל כך מטורפת, תחומים אחרים זינקו אפילו יותר, למשל חינוך (מקום שני בהורדות בחנות של גוגל, מקום שלישי באפל), עסקים (מקום שני באפל, מקום שלישי בגוגל) וכמובן בידור: הסגרים דירבנו את כולנו לבלות כמה שיותר זמן על הספה, מה שהגביר משמעותית צפייה בתכנים כמו יוטיוב, דיסני+ ונטפליקס – שלושתן מדורגות בין 10 האפליקציות הרווחיות של השנה. סדר עולמי חדש.

הכי מפחיד: הווירוס הסיני

גוגל ואפל עושות ככל יכולתן כדי לשמור לא רק על הרמה (גוגל הסירה מהחנות חצי מהמשחקים שהיו לה ב-2018 פשוט כי לא היה מספיק טובים) אלא גם על בטיחות היוזרים: ב-2020 הוסרו אפליקציות סיניות למרות שחצי מיליון יוזרים כבר הספיקו להוריד לנייד שלהם. כמו כן הסירה גוגל 17 אפליקציות שהיו נגועות בתוכנה זדונית בשם "Bread" וניסו לדלות מידע אישי מיוזרים. תוכנת ריגול זו נועדה לגנוב הודעות SMS, רשימות אנשי קשר ומידע על המכשיר הנייד, כמו גם לרשום את מוריד האפליקציה לשירותי פרימיום כאילו הקורונה לא מספיק מפחידה.

* * *

למרות השמועות והלחשושים שגוגל רוצה "להרוג" את עולם האפליקציות ולשלוח את הגולשים אל האתרים הסלולריים, עם מספרים מפלצתיים כאלו של משתמשי אפליקציה , ספק גדול אם זה יקרה בקרוב.

שיתוף מאמר

נגישות