טיקטוק שולטת, טלגרם מזנקת: סקירת שוק האפליקציות העולמי בשנת 2021

מסטרימינג דרך שופינג, מגיימינג ועד דייטינג – יוזרים ברחבי העולם הוציאו לא פחות מ-170 מיליארד דולר על האפליקציות שלהם בשנה החולפת, שיא כל הזמנים.
מנכ"ל סלוסייט  עם הטרנדים המובילים והשחקנים המרכזיים בתעשייה

מאת: רועי ורוצלבסקי

יש לא מעט מספרים מרשימים וגרנדיוזיים שיכולים לעזור לנו לסכם את השנה החולפת בשוק האפליקציות העולמי, אבל יכול להיות שצריך להתחיל דווקא ממספר אחד קטן שמסביר את הבום הגדול: שליש. כן, על פי נתוני דוח App Annie לשנת 2021, אנשים מבלים שליש משעות הערות שלהם בשימוש באפליקציות.

אין ספק שניתן היה לראות גם בשנה שעברה את השפעות מגפת הקורונה שפרצה לחיינו ב-2020 ושינתה לחלוטין את האופן שבו אנחנו מנהלים את זמננו ואת כספנו אונליין. תאשימו את ניהול הלימודים והעבודה באפליקציות כמו זום או את הקניות אונליין, אבל אי אפשר להתכחש לעובדה שהזמן הממוצע שאדם מבלה בשימוש באפליקציות בטלפון הנייד זינק ב-30% מאז שנת 2019 – עד לארבע שעות ו-48 דקות.

לא מפתיע, אם כן, שהוצאות הצרכנים על אפליקציות בשנה שעברה הגיעו לסכום שיא של 170 מיליארד דולר – עליה משמעותית מ-111 מיליארד דולר בשנת 2020 הידועה לשמצה. על פי App Annie, הוצאות הצרכנים בארה"ב על שוק האפליקציות שמסייעות לעבוד, לעשות קניות, ללמוד ולשחק מהבית עלה בשנה האחרונה ל-43 מיליארד דולר – עלייה של 10.4 מיליארד דולר לעומת השנה שלפניה.

13 אפליקציות במועדון המיליארד

וכשנכנסים יותר מיליארדים, נולדים יותר מיליארדרים: אם בשנת 2020 היו 193 אפליקציות ומשחקים שהכניסו יותר מ-100 מיליון דולר ורק 8 אפליקציות שגילגלו סכום עתק של יותר ממיליארד דולר בשנה, בשנת 2021 שני המספרים האלה עלו משמעותית – 233 אפליקציות במועדון המאה מיליון ו-13 אפליקציות במועדון המיליארד, בו ניתן למצוא שמות כמו אפליקציית האחסון בענן Google One, דיסני פלוס, יוטיוב, Max HBO, טינדר וכמובן טיקטוק, שעוד נחזור אליה.

שיא נוסף שנשבר השנה הוא מספר ההורדות בחנויות האפליקציות ברחבי העולם: 230 מיליארד. נכון להיום, ישנן 5.4 מיליון אפליקציות פעילות בחנויות, 3.6 מיליון מתוכן בחנות  Google Playו-1.8 מיליון ב-App Store. כרגיל, רוב ההורדות, 77 אחוז, בוצעו גם על ידי משתמשי אנדרואיד. ניכר כי שיעור ההורדות היה מונע במיוחד על ידי שווקים מתפרצים כמו הודו, פקיסטן, וייטנאם, הפיליפינים, מצרים ואינדונזיה (עם מספרים כאלה אפשר להבין למה התחום מועד לפורענות: על פי מחקר של חברת Pixalate בתחילת שנת 2021 הוסרו מהחנויות 813,000 אפליקציות בעייתיות, שרובן המכריע פנו לקהל יעד של ילדים).

שנה שנייה ברציפות, טיק טוק מדורגת בראש טבלת ההורדות העולמית, עם 656 מיליון הורדות בשנת 2021 (אמנם פחות מ-850 מיליון ההורדות ב-2020, אבל עדיין נתון מרשים לכל הדעות). במקום השני נמצאת אינסטגרם ואחריה פייסבוק, ווטסאפ, ושימו לב לסוגרת החמישייה הפותחת – טלגרם, המנצחת האמיתית של השנה. נראה כי הרצון של המשתמשים בפרטיות, לצד הסלידה המסוימת מרשתות המיינסטרים החברתיות כמו פייסבוק וטוויטר שחשופות לצנזורה כזו או אחרת מצד גורמים שונים, הובילו לכך שאפליקציית ההודעות הפרטיות והקבוצות זינקה בכמעט 75 מיליון הורדות, מ-256 מיליון בשנת 2020 ל-329 מיליון הורדות בשנת 2021.

פייסבוק וחברות הבת שלה הפגינו שליטה מרשימה בצמרת רשימת המשתמשים הפעילים החודשיים: פייסבוק בראש הרשימה ואחריה ווטסאפ, פייסבוק מסנג'ר ואינסטגרם, כשאמזון סוגרת את הטופ-5. טיקטוק התברגה "רק" במקום השישי, אבל אי אפשר לקחת ממנה את הנסיקה המשמעותית בשנת 2021 – שיעור צמיחה של לא פחות מ-75%.

משאירים אבק לטלוויזיה הקלאסית

אם לשפוט על פי המגמה בשנת 2021, האפליקציות בדרך לחסל את הטלוויזיה כפי שהכרנו אותה. הזמן הממוצע שאנשים מבלים ב"צפייה" במסך הנייד שלהם עולה משמעותית על הזמן שהם מבלים בצפייה בטלוויזיה. האמריקאי הממוצע, למשל, מבלה 3.1 שעות ביום בצפייה בטלויזיה, אבל בילה 4.1 שעות ביום בשנה האחרונה בנייד, וישנן מדינות שבהן השימוש בנייד אפילו קיצוני יותר: בברזיל, בדרום קוריאה ובאינדונזיה המשתמשים בילו בנעימים יותר מחמש שעות ביום צמודים לטלפון הנייד שלהם בשנה החולפת.

רוב הזמן שמשתמשים בילו באפליקציות מוקדש לשימוש באפליקציות וידאו, מדיה חברתית ותמונות. ברשימת 10 האפליקציות המורדות המובילות בשנת 2021 בארה"ב, פלטפורמת הזרמת הווידאו HBO Max דחפה החוצה את אפליקציות נטפליקס ודיסני פלוס, שהיו שתיהן ברשימה ב-2020. עם זאת, ברחבי העולם נטפליקס עדיין מככבת ביותר מ-60 מדינות. גם ההוצאה העולמית על 25 האפליקציות המובילות לסטרימינג בשידור חי בשנת 2021 גדלה פי 6.5 לעומת שנת 2018.

בתחום המוסיקה, ספוטיפיי גרפה את המקום הראשון עם 203 מיליון הורדות, כאשר אפליקציית Resso אחריה עם 85 מיליון ו-YouTube Music עם 79 מיליון.

קונים יותר, מתאמנים יותר, נוסעים יותר

הקורונה שינתה את חיינו מן הקצה אל הקצה, והריחוק החברתי בא לידי ביטוי גם בעולם האפליקציות. נכון שכבר נמצא החיסון לנגיף, אבל ההרגלים שהשתרשו ב-2020 הלכו והתעצמו ב-2021. כך למשל, משתמשים בילו יותר מ-100 מיליארד שעות גלובליות באפליקציות שופינג, כשהגידול העיקרי נרשם באינדונזיה, סינגפור וברזיל). בראש הרשימה נמצאת אפליקצייתShopee  (203 מיליון הורדות) ואחריה SHEIN (190 מיליון) ו-Meesho (150 מיליון).

העובדה שבשנת 2021 חדרי הכושר היו עדיין מחוץ לתחום עבור אנשים רבים חיזקו את כוחן של אפליקציות הבריאות והכושר. באופן דומה, אפליקציות מיינדפולנס ומדיטציה כמו Headspace ו-Calm ראו עלייה של 27% בשנת 2021 לעומת שנת 2020.

גם טרנד אפליקציות הדייטים המשיך לזנק השנה, והוצאות היוזרים חצו את רף 4 מיליארד הדולר (עלייה של 95% מאז שנת 2018), כשטינדר מובילה את השוק עם הכנסות של 1.35 מיליארד דולר. באמבל, אפליקציית הדייטינג שמעודדת נשים לעשות את הצעד הראשון, הכניסה אף היא יותר ממיליארד דולר בשנה החולפת.

אפליקציות הנסיעות החלו להתאושש אחרי שנת 2020 הטראומטית, בעקבות הסרת המגבלות במדינות רבות בעולם. בחצי השני של 2021 נרשמו 1.95 מיליארד הורדות, כמעט זהה לכמות ההורדות בחצי השני של שנת 2019, ימי טרום המגפה – 2.08 מיליארד הורדות. כמו כן, אפליקציות שנגעו להתנהלות נכונה בימי הקורונה, כמו ניטור מידע ואפליקציות תו ירוק, ריאו עליה ניכרת אף הן.

פרסום הוא שם המשחק

משחקי אפליקציות הם תמיד דבר פופולרי בקרב משתמשים ומהווים יותר מחצי מכמות האפליקציות המורדות ב-Google Play ובחנות האפליקציות של Apple. בשנת 2021, נוספו 16 מיליארד דולר להוצאות הצרכנים על משחקי אפליקציות, מה שהביא את סך ההוצאות ל-116 מיליארד דולר. השנה התברגה לרשימת האפליקציות המורדות ביותר אפליקציית המשחקים Subway Surfers, שעלתה לאוויר כבר בשנת 2012. על פי נתוניApp Annie, יוזרים הוציאו 116 מיליארד דולר על תחום המשחקים בשנה החולפת, בעיקר על משחקים כמוHair Challenge בו השחקנים מנסים להימנע מתספורת ו- Bridge Race, שמאפשרת למשתמשים לבנות גשר משלהם תוך שהם מתחרים על איסוף לבנים (בלוקים).

למרות שהתלונה המרכזית של היוזרים הייתה כמות הפרסומות באפליקציות המשחקים, נראה שתחום הפרסום בעולם האפליקציות לא נפגע כלל: ההוצאה הכוללת על פרסום עמדה על 295 מיליארד דולר ב-2021, גידול משמעותי מהשנה שלפניה (240 מיליארד). הנתון המדהים הזה מעיד ככל הנראה כי החשש בנוגע לגרסת iOS 14 שדרשה מאפליקציות להשיג את רשות המשתמשים להסכים לניטורים ולמעקב, הופרך.

על פי ההערכות, בשנת 2022, הרבה בזכות אולימפיאדת החורף בבייג'ינג ובחירות אמצע הכהונה בארה"ב, השוק הנרחב יותר של האפליקציות – הכולל גם מנויים, רכישות in-app ואפליקציות בתשלום – צפוי להכניס לא פחות מ- 350 מיליארד דולר.

* * *

עם וריאנטים חדשים שהולכים ומתגלים, החיים לצד מגפת הקורונה נראים כאילו הם לא עומדים להשתנות בזמן הקרוב. ניכר שגם שנת 2022 תושפע מהמגפה ומהשגרה החדשה שכולנו מסביב לעולם מנסים להתרגל אליה. רק הזמן יגיד כיצד כל אלו ישפיעו על תחום האפליקציות העולמי.

שיתוף מאמר

נגישות