מאת: רועי ורוצלבסקי
יום שישי השחור נמצא ממש מעבר לפינה, אבל הקורונה טרפה את הקלפים ומחייבת הפעם היערכות מיוחדת. כך תכינו את את האפליקציה שלכם לקראת מכירת השנה
אין ספק שאירועי הבלאק פריידיי, יום שישי השחור, לשנת 2020 השחורה, יהיו שונים מכל מה שחווינו עד עכשיו. יום המכירות הענק שיתקיים ב-27 בנובמבר, יום למחרת חג ההודיה האמריקאי, הוא אחד משיאי השנה מבחינת פוטנציאל המכירות הגלום בתוכו – כ-190 מיליון קונים בארצות הברית בלבד(!). למעשה, רק בשנה שעברה, רוכשים ב-Shopify שברו שיאים עם רכישות עולמיות של יותר מ-2.9 מיליארד דולר בסוף השבוע של בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי, כאשר קונים נפרדו בשמחה מ- 361.90 דולר בממוצע במשך כל אחד מחמשת הימים שבין ה"חגים", עלייה של 16% מאז שנת 2018. אולם אי אפשר להתכחש להשפעת הקורונה על אירועי הבלאק פריידיי ועל האופן שבו אפליקציות מנהלות את עצמן בחודשים האחרונים.
כדי להסתגל ולשגשג ב"עולם החדש", אלפי קמעונאים שמעולם לא היו מקוונים השיקו את חנויותיהם בתקופה זו, ועשרות אלפי קונים מקוונים שמעולם לא קנו באינטרנט עשו זאת מכורח הצורך. הקורונה למעשה האיצה כמעט עשור של התפתחות מסחר אלקטרוני (ecommerce) לתשעים יום בלבד. אם בשנה שעברה, 40% מהקונים ביצעו את רכישותיהם באינטרנט, אין ספק שהשנה המספרים הולכים להיות גבוהים בהרבה.
בעוד אפליקציות מסוימות נפגעו מהמגפה העולמית, ישנן אפליקציות רבות – בעיקר בתחומי הגיימינג, משלוחי מזון, החינוך, קניות אונליין ורשתות חברתיות – שרק "הרוויחו" מהמצב ובעיקר מהסגרים במדינות וערים רבות וצפו בעליות משמעותיות במספר ההורדות. לעומתן, אפליקציות לתיירות ואירועים ספגו פגיעה קשה. זהו הזמן להשקיע ביוזרים הקיימים ולעודד יוזרים חדשים להצטרף לאפליקציה וליהנות מאינסנטיבים חדשים לרגל אירועי הבלאק פריידיי. גם אם המצב הנוכחי של האפליקציה שלכם אינו מזהיר, אירועי בלאק פריידיי יוכלו לעשות את השינוי ולהניב לכם את הרווחים הגדולים ביותר של השנה. הכל עניין של תכנון מראש, וכך תעשו זאת נכון.
בדקו נתוני מכירות מהשנה שעברה
הדרך הטובה ביותר לדעת לאן אתם הולכים היא להיזכר איפה הייתם. כדי להיערך מראש נכון יותר לקראת השנה, בחנו את נתוני מכירות הבלאק פריידיי שלכם מהשנה שעברה ושאלו את עצמכם מה עשיתם אז מבחינת פרסום, מה היה ההחזר על ההשקעה שלכם (ROI) ומה העלו נתוני הקמפיינים שלכם): כמה קליקים קיבלתם באפליקציה, מה היה שיעור הקליקים (CTR) בתקופת הקמפיינים ועבור כל קמפיין, ומה לגבי שיעורי ההמרה (conversion rates)? ברגע שיהיה לכם מידע מדויק בנוגע לשנה שעברה, תהיו חכמים יותר לגבי מה שעליכם לעשות השנה.
בחרו את הדילים המובילים שלכם ותשווקו אותם
הטירוף סביב אירועי הבלאק פריידי סובב סביב הדילים המשתלמים ביותר. אנשים רוצים הנחות וזה בדיוק מה שאתם צריכים להציע. חשבו איזה הנחות תוכלו לתת למוצרים או שירותים שאתם מציעים על מנת להגדיל את הרווחים שלכם. אתם יכולים להציע מבצעים שונים כמו אחד פלוס אחד, משלוח חינם, מתנה בקניות מעל סכום מסוים וכו'.
רעננו את עיצוב האפליקציה
כפי שהייתם מקשטים את הבית שלכם לקראת החג, עשו את אותו הדבר עבור האפליקציה שלכם לרגל חגיגות יום שישי השחור וסייבר מאנדיי. רענון עיצוב האפליקציה הוא דרך נהדרת להעברת מסרים שיווקים וליצירת חוויית משתמש אחידה בין האפליקציה לאתר שלכם. קישור בין תפיסת המותג שלכם וחוויית האפליקציה למשתמש יבטיח החזר על השקעה (ROI) גבוה יותר. אל תשכחו לשנות את תיאור חנויות האפליקציה על הדרך ולהעשיר אותו בביטויים ומילות SEO שגוגל יאהב במיוחד כדי לבלוט בעיני היוזרים הפוטנציאליים שלכם.
צרו קמפיינים נפרדים לכל "חג"
אתם רוצים לייצר באזז וללכוד את תשומת הלב של קהל היעד שלכם ולכן ישנה חשיבות ענקית למסר שאתם מעבירים לו. מכיוון שבלאק פריידיי וסייבר מאנדיי הם שני "חגים" נפרדים המושכים קהלים שונים זה מזה, הקריאייטיב במודעות הפרסומיות שלכם צריך להיות שונים זה מזה. על פי נתונים מ-AppsFlyer, הכנסות אינ-אפ בארצות הברית בבלאק פריידיי בשנת 2017 היו גבוהות ב-20% מההכנסות בסייבר מאנדיי. בבריטניה ההבדל היה מובהק אפילו יותר: ההכנסות בבלאק פריידיי היו גבוהות יותר ב-50%.
שלחו פושים ללקוחות קיימים
אל תזניחו לקוחות קיימים בתקופת ה"חגים". מכיוון שיוזרים מבלים יותר זמן באפליקציות בזמן בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי, זהו זמן מעולה לייצר הכנסות חדשות מבסיס המשתמשים הקיים. אתם יכולים, למשל, להעניק הנחות מדורגות למשתמשים משלמים לעומת משתמשים שאינם משלמים או לתמרץ משתמשים שמוכנים לתכנן מראש עם הנחות על מנויים. הודעות דחיפה (push notifications), אינ-אפים בתוך האפליקציה, קמפיינים בדוא"ל וקמפיינים למיקוד מחדש מציעים דרכים להודיע למשתמשים על מחירים מיוחדים לחג, פיצ'רים חדשים לרכישה או מבצעים בלעדיים. היעזרו בהיסטוריית רכישות האפליקציות כדי לפלח את הקהל שלכם ולשלוח ליוזרים המתאימים קידומי מכירות והודעות דחיפה רלוונטיים לקראת החג. רעיון נוסף הוא לפנות ליוזרים חוזרים שהיו באפליקציה בבלאק פריידיי אשתקד עם הצעות מותאמות ספציפית עבורם.
נצלו את רשתות המדיה החברתיות
מחקרים מצביעים על כך שיוזרים רבים פונים בתקופת הבלאק פריידיי לרשתות הסושיאל מדיה כדי לברר מה כדאי לקנות והיכן המבצעים השווים ביותר. על פי המחקר, פייסבוק מובילה ואינסטגרם אחריה. אין ספק שמיקוד השיווק שלכם ברשתות החברתיות קריטי להצלחתכם בבלאק פריידיי. השתמשו בהאשטגים נכונים ומילות באזז על מנת להגיע לקהל היעד שלכם, להגדיל את הריץ' האורגני ולהוביל יוזרים לאתר ולאפליקציה שלכם. תוכלו גם לערוך תחרות מגניבה בין יוזרים, להיות יצירתיים עם השיווק שלכם ברשתות החברתיות ולהשתמש במובילי דעה כדי להגיע לכמה שיותר קונים פוטנציאליים.
שווקו מחדש מוצרים ליוזרים למניעת נטישת עגלות קניות
נטישות עגלה מהוות את אחת הבעיות המרכזיות שמשווקים צריכים להתמודד איתן, על אחת כמה וכמה בתקופת הבלאק פריידיי וסייבר מאנדיי. עם שיעורים של נטישות העומדים על סביב 70% אין ספק שאתם לא יכולים לאפשר לשני שלישים מהאנשים שביקרו באפליקציה שלכם לצאת ממנה אחרי שמילאו את העגלות שלהם מבלי לבצע רכישה. לעולם לא תדעו מדוע הם עזבו את העגלות, אבל תוכלו לגרום להם לחזור לאפליקציה באמצעות הנחות משמעותיות או הצעות שישנו את דעתם. אל תשכחו: בתקופת הבלאק פריידיי הצרכנים רוצים לקנות.
צרו רשימות ריטירגוט (re-targeting) המבוססות על הצרכנים שנטשו את העגלות שלהם בשבועיים או חודש לפני בלאק פריידיי. טרגטו אותם עם מודעות אונליין ואימיילים המציעים הנחות מיוחדות לקראת בלאק פריידיי. כאן תוכלו לקבל טיפים נוספים איך לעשות את זה כמו שצריך.
תנו לקונים תמריץ לחזור גם אחרי בלאק פריידי
ברגע שהטירוף של בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי יהיה מאחוריכם, התחילו להיערך לקראת השנה האזרחית החדשה. הציעו נקודות נוספות באפליקציה ליוזרים שיחזרו לאפליקציה בזמן הקניות של חודש ינואר, הציעו מתנה חינם לקונים בחודשי ינואר ופברואר, חלקו למשתמשים באתר בסופ"ש של הבלאק פריידיי וסייבר מאנדיי מתנה או קופון שיוכלו להשתמש בו אם ישובו לאפליקציה במועד מאוחר יותר.
יש עוד לא מעט שיטות וטיפים שיעזרו לכם להכין את האפליקציות שלכם לקראת אחד מסופי השבוע החשובים של השנה, ולמרות שזה יצריך עבודה קשה, אין ספק שעם מיליוני אנשים שתקועים בבתיהם ורק מחכים לקנות משהו שיגרום להם לשכוח ולו לרגע מהמגפה העולמית שמסרבת להיעלם, העבודה שלכם עתידה להשתלם ובגדול.