מיצירת תוכנית יעדים ברורה לשנה החדשה, דרך התייחסות מעמיקה לפידבק מהיוזרים ועד ניתוח מאמצי השיווק של המתחרים – הכנו לכם רשימה מנצחת של טיפים שכדאי ליישם כדי שהאפליקציה שלכם תצליח בענק
מאת: רועי ורוצלבסקי
שנת 2020 הפתיעה אותנו בכל דרך אפשרית, ובואו נודה באמת – אנחנו שמחים שהיא אוטוטו מאחורינו. עם תקוות מחודשות לקראת שנת 2021, הנה הטיפים שיעזרו לכם להפיק לקחים משנת הקורונה שעברה עלינו ולהשיג את היעדים עבור האפליקציה שלכם בשנה האזרחית החדשה.
הנתונים מדברים בעד עצמם. עם 2.87 מיליון אפליקציות להורדה בחנות Google Play ו-1.96 מיליון בחנות של אפל, וכן תחזיות של Statista, לפיהן הכנסות מהורדות אפליקציות יוכפלו מ-462 מיליארד דולר בשנת 2019 לסכום עתק של 935 מיליארד דולר בשנת 2023, אין ספק שלאפליקציה שלכם יש לא מעט מתחרים, אבל גם המון (המון!) מקום לגדול ולהתפתח. כל בעל אפליקציה הרי יודע שהשקת אפליקציה אינה רק שאלה של בחירת הטכנולוגיות, המתודולוגיות והתכונות הטובות ביותר לפיתוח אפליקציות. הצלחת אפליקציה תלויה בכך שתצליחו להגיע לקהל היעד האידיאלי שלכם ולהניע אותו לפעולה.
אז איך עושים את זה ואיך משאירים מאחור את שנת 2020 המאתגרת בלשון המעטה ומתקדמים לשנת 2021 עם תוכנית שיווקית מאורגנת שתשפר משמעותית את נתוני ה-ASO שלכם ותגדיל את כמות המשתמשים האיכותיים שתוכלו להמשיך ולטפח? ריכזנו עבורכם 8 טיפים שיעזרו לכם להכין את האפליקציה שלכם לשנת 2021 וישיגו לכם את התוצאות שאתם שואפים להגיע אליהן בשנה החדשה.
הכינו תוכנית KPI מסודרת לשנת 2021
הגדירו את יעדי השיווק שלכם (KPI – Key Performance Indicators) לשנת 2021 עוד לפני שאתם בכלל משיקים קמפיין כלשהו. רצוי שלא רק תחשבו על היעדים שלכם אלא ממש תכתבו אותם לעצמכם. לפי מחקרים, כתיבת היעד מגדילה את הסיכוי להשיג תוצאות טובות יותר אל תשאפו גבוה מדי ואל תגדירו מטרות שהסיכוי ליישם אותן קלוש. במקום זאת, התרכזו במה שהעסק שלכם מסוגל ליישם וביעדים הריאליים וה"חכמים" (S.M.A.R.T) שאתם מסוגלים לבצע. הכוונה ליעדים ספציפיים (S), מדידים (M), ברי השגה (A), רלוונטיים (R) ומבוססי זמן (T).
בחנו באובייקטיביות את השנה שחלפה
האם עמדתם ב-KPI שהצבתם בשנת 2020? איפה טעיתם? מה עבד ומה לא? מה היה ממש מוצלח ומה חשבתם שיצליח ובסוף כשל? אילו פיצ'רים עבדו ואילו פחות? מה אפשר לשפר או לשנות? הקפידו להשתמש בכלי מדידה שונים בדרכים יצירתיות וייחודיות כדי שתוכלו להסיק באמצעותם מסקנות על בסיס הנתונים שלכם (Data, Data, Data). היעזרו במערכות המדידה הנכונות, בבדיקות A/B ובכלים שיווקיים נוספים על מנת להחליט מה הצעדים הבאים שלכם צריכים להיות.
ודאו שאתם (והתקציב שלכם) גמישים
אם יש משהו אחד ששנת הקורונה לימדה אותנו, הרי שזהו הצורך לחסוך ליום סגריר. שמירה על סדרי העדיפויות השיווקיים והתקציב שלכם יחסכו לכם זמן, אנרגיה, כסף ולחץ בטווח הארוך. העריכו ובחנו מחדש באופן קבוע את התקציבים שלכם כדי להתאים את עצמכם לתנאים שיצוצו בשנת 2021. כדי לבצע הערכות יעילות, סמנו לעצמכם מהן הפעילויות החיוניות שאתם צריכים לבצע על מנת שהאפליקציה תצליח ואילו פעילויות ברות שינוי. שאלו את עצמכם: מהם המדדים שלכם להצלחה מעבר ל- ROI? כיצד פעילויות מסוימות עזרו לאפליקציה שלכם לצמוח, לבנות מערכות יחסים עם יוזרים, להפחית סיכונים וכו'. כיצד אתם מודדים ועוקבים אחר המדדים האלה? מי מעורב בדיונים ומהם קווי התקשורת? מה תוכני(ו)ת המגירה שלכם? האם שמתם בצד תקציבים שיעזרו לכם במקרה שיצוצו בעיות לא צפויות?
קחו ברצינות את הפידבק של היוזרים
היוזרים שלכם יודעים על מה הם מדברים, ואם הם לא אוהבים משהו מסוים באפליקציה שלכם הם לא רק יעירו לכם עליו אלא ידרשו שתשנו אותו. כדאי שתקשיבו. חברות רבות משקיעות יותר מדי כסף וזמן ביצירת מערכות אשר ימדדו את שביעות רצון הלקוחות שלהן, כאשר הן צריכות לשאול את לקוחותיהן הקיימים שאלה אחת – "האם הייתם ממליצים לחברים ולמשפחה על האפליקציה שלנו? באמצעות הקשבה ולקיחת המשוב של המשתמשים הקיימים לתשומת לבכם תוכלו למצוא טקטיקות מתאימות שיגדילו את אחוזי שימור היוזרים. למעשה הפניות (referrals) של לקוחות קיימים ליוזרים חדשים הוגדרו בתור צורת השיווק החשובה ביותר, שכן ליוזרים מופנים יש סיכוי עזיבה נמוך ב -18% לעומת יוזרים שנרכשו באמצעי שיווק אחרים. זכרו לקחת ברצינות את תגובות היוזרים שלכם והמשיכו לשפר ולשדרג את המוצרים והשירותים שלכם – לא משנה כמה האפליקציה שלכם מצליחה.
נתחו את מאמצי השיווק של המתחרים
שימו לב לאסטרטגיות השיווקיות שאותן נוקטים המתחרים הגדולים ביותר שלכם במשך תקופה ארוכה, שכן רוב הסיכויים שמשהו ממה שהם עושים עובד – ועובד טוב. נתחו את דפי הנחיתה של המתחרים והיעזרו בכלים כמו SEMRush או SimilarWeb, אשר יראו לכם בדיוק מה הם המהלכים שהם ביצעו כדי לשווק את האפליקציות שלהם במנועי החיפוש ובחנויות האפליקציות. תוכלו גם להסתכל על ספריית המודעות של פייסבוק אשר תציג בפניכם את כל הפרסומות שהמתחרים שלכם מריצים בפייסבוק ובאינסטגרם. אחרי שתבצעו את עבודת המחקר המקיפה הזו הקפידו לתעד את הממצאים שלכם : אסטרטגיות התמחור שלהם, ערוצי הקידום, המסרים, המדיה בה השתמשו המתחרים ועוד. אין צורך שתעתיקו מהם כל דבר שהם עושים, אבל בכך שתהיו ערים לאסטרטגיות שלהם תוכלו לתכנן את המהלכים הבאים שלכם בהתאם.
הגדירו את משפך השיווק
אם לא עשיתם את זה עד עכשיו וגם אם כן, חשוב שתבחנו ותגדירו את משפך השיווק שלכם (marketing funnel). הכוונה למסע שיוזר עושה בתוך האפליקציה עד ביצוע רכישה של המוצרים או השירותים שלכם. בחינת הצעדים שאותו יוזר פוטנציאלי צריך לעבור על מנת לבצע את הפעולה שאתם רוצים שיבצע באפליקציה שלכם חיונית להצלחתה. כמו בפגישת עסקים, עליכם להציג את עצמכם בפני הלקוח הפוטנציאלי שלכם. למשפך שיווקי ישנם בדרך כלל ארבעה שלבים: מודעות, מעורבות, המרה וסנגור (awareness, engagement, conversion, and advocacy). ככל שתוכל לעצב את מסעות הפרסום השיווקיים שלכם סביב משפך שיווקי בצעד אחר צעד, כך תצליחו ליצור מערכת שממנפת תנועה, הרשמות ומכירות לאפליקציה.
חשבו מחוץ לקופסה והתנסו בכלים שיווקיים חדשים
הציבו לעצמכם השנה כיעד להתנסות בכלים שיווקים חדשים מערוצי מדיה שטרם פרסמתם דרכם, על ידי שימוש במערכת דיוור או מערכת push notifications חדשה ועוד. מדדו את הצלחות הניסיונות שלכם באמצעות מה שהאקרים לצמיחה מכנים "מדדי פיראטים" או מדדי AARRR שעומדים על חמשת השלבים של המשפך השיווקי.
- רכישה (Acquisition) – מהיכן המשתמשים שלכם מגיעים ואיך תוכלו להפוך אותם ליוזרים קבועים.
- הפעלה (Activation) – כיצד תעניקו למשתמשים חוויה ראשונה מוצלחת על מנת לשכנע אותם להשתמש או לרכוש את המוצר או השירות שהאפליקציה שלכם מציעה.
- שמירה (Retention) – כמה אנשים חוזרים להשתמש באפליקציה שלכם וכיצד תוכלו לשמר אותם, תוך הפחתת שיעורי הנטישה.
- הכנסה (Revenue) – כיצד תייצרו רווח מהאפליקציה שלכם ותגדילו את ערך חיי היוזרים שלכם (CLV) תוך הפחתת עלות רכישת יוזרים (CAC).
- הפניה (Referral) – כיצד תגרמו למשתמשים הקיימים שלכם להפיץ את הבשורה על האפליקציה שלכם.
התחילו להרגיש בבית בעולם השיווק החדש
אין ספק שמגפת הקורונה מאלצת את כולנו לחשב מסלול מחדש. ישנם כל כך הרבה שינויים שחברות שונות ביצעו באופן העבודה השוטף שלהן, ובאופן מפתיע, יש גם כמה דרכים חדשות לעשות עסקים שהתבררו כטובות יותר מהשיטות שהיו נהוגות בעבר. תוכנית שיווק האפליקציה שלכם לשנת 2021 חייבת לבצע תהליך ניהול סיכונים חכם ולתכנן את השנה על פיו. הטמיעו את השינויים הנדרשים בהגדרות האפליקציה והמותג שלכם ובצעו אופטימיזציה בהתאם.
כל כך הרבה משנת 2020 היה בלתי צפוי, והאתגרים הניצבים בפני בעלי אפליקציות חדשות או קיימות הם עצומים. עם זאת, אחד היתרונות הבולטים הוא היכולת של כולנו להפוך לסתגלתנים ולהתאים את עצמנו במהירות לנוף המשתנה. למדנו כיצד לקבל החלטות מושכלות במהירות, לתקשר את הערכים שלנו ולנסח את סדרי העדיפויות שלנו, כמו גם להתחשב במה שהיוזרים שלנו רוצים לראות ולחוות באפליקציות שאנחנו משווקים. אם יש משהו ששווה שניקח אתנו הלאה גם לשנה החדשה, זה את הדברים הללו.
זכרו: תכנון מוקדם יוביל לביצועים מצוינים.