יש אפשרות טובה שאתם קוראים את הכתבה הזו בטלפון שלכם, כך שלא תופתעו לגלות שנתונים מצביעים על כך שרובנו מבלים סביב ארבע שעות בממוצע מול מסך הטלפון שלנו מידי יום. למעשה, מעל ל- 80% מתוך הזמן הזה מוקדש לשימוש באפליקציות שונות (על פי Tech Crunch, תשע שעות ביממה ושלושים שעות בחודש). אין פלא, אם כן, שהתחזיות מדברות על כך ששנת 2019 תהיה השנה שבה נתבונן במסך הנייד שלנו יותר מאשר בטלוויזיה (עם כל הכבוד לפרק סיום הסדרה של "משחקי הכס").
אולם, חנויות האפליקציות הן מקום מסוכן והפכפך. האפליקציה הממוצעת מאבדת 95% ממשתמשיה בזמן קצר של שלושה חודשים ומרבית האפליקציות נמחקות בתוך שבוע בלבד מרגע הורדתם. כיצד תוודאו שהאפליקציה שלכם תאריך את חיי המדף שלה? עקבו אחרי הטיפים הבאים
על פי תחזיות של אתר Statista, בשנת 2022 משתמשים יורידו מספר שיא של 258.2 מיליארד אפליקציות (עליה מ-178.1 מיליארד בשנת 2017).
סיבה למסיבה? אז זהו, שמוקדם מדי לשמוח. מחד, אותה אגרנות דיגיטלית מאפשרת לכל אפליקציה שהיא לחדור לשוק, אולם, מאידך, עודף התחרות הגדול מביא גם לנתוני נטישה גבוהים של האפליקציות (churn rates). כמעט 60% ממשתמשי אפליקציה נוטשים אותה לאחר חודש מיום הורדתה ו-75% מהמשתמשים זונחים אותה לאחר שלושה חודשים.
חמור מכך, 75% ממשתמשי האפליקציות שוכחים שבכלל הורידו אפליקציה מסוימת לטלפון שלהם, רק 37% מהאפליקציות שהורדו נמצאות בשימוש כעבור שבוע מרגע שהורדו ו-52% מהלקוחות הקיימים של אפליקציה מוציאים יותר כסף על קניות בתוך האפליקציה הקיימת (in-app purchases) מאשר על הורדה ותשלום לאפליקציות חדשות. אז כיצד תמנעו מהאפליקציה שלכם להיכנס לסטטיסטיקות המדאיגות הללו?
ראשית, על מנת להבין כיצד למנוע הסרות, עלינו להבין מדוע חשוב שנתייחס לאחוזי הנטישה של האפליקציה שלנו (churn rates). על פי נתוני HubSpot, ככל שתאבדו יותר משתמשים תצטרכו לרכוש חדשים כאשר רכישת משתמש חדש יקרה פי 5-25 פעמים יותר מאשר שמירה על משתמש קיים. כמו כן, הפחתת אחוזי נטישה ב-5% בלבד תוכל להעלות את הרווחיות של האפליקציה שלכם ב-25%-95%. שיעור נטישת ומחיקת האפליקציה שלכם גם תספק לכם מידע חשוב באודות ערך הלקוח ושיעור שמירת הלקוח (retention rate). יחד, מספרים אלה יוכלו לעזור לכם לבנות תחזיות מדויקות יותר בנוגע להכנסות ואינפלציות של האפליקציה ולסייע לכם לצפות ולתכנן לעתיד.
הנה מספר טיפים שיעזרו לכם לשמר את כמות המשתמשים שלכם מרגע שהורידו את האפליקציה ולמנוע מהם להסירה:
1. שלבו פלטפורמת ניתוח מידע בתוך האפליקציה: טעות ידועה של מפתחים רבים היא בבחירה שלא לשלב פלטפורמת ניתוח מידע מרגע שהאפליקציה משוחררת לחנויות האפליקציות. מרגע זה קשה הרבה יותר לבצע אופטומיזציה לחווית המשתמש (UX) ולהעלות את רמת שימור המשתמש באפליקציה. כמו כן, מבלי להשתמש במערכת לניתוח מידע לא תוכלו לדעת על מה לבסס את בחירות המוצרים שאתם בוחרים להציג באפליקציה.
2. ודאו שתהליך ההורדה של האפליקציה נגיש: אם תהליך ההורדה ותחילת השימוש באפליקציה שלכם לא מציג את הערך של האפליקציה ליוזר באופן מיידי, עתידה להימחק. וודאו שהתהליך קל, נגיש ונטול שלבים מיותרים ומתרכז ביתרונותיה של האפליקציה.
3. בצעו שליחה חכמה של Push Notifications: עודדו משתמשים לבקר, להשתמש ולרכוש דברים באפליקציה שלכם באמצעות שימוש ב-Push notification. עשו זאת באמצעות טקסטים קצרים וממוקדים, קבעו יעדים ברורים לכל הודעה והכי חשוב – וודאו שהיא אישית למשתמש.
4. שלחו הודעות In-app: שלחו את ההודעה הנכונה למשתמש בזמן הנכון. קבלו בברכה משתמשים חדשים עם הודעה ועזרו להם לגלות על פיצ'רים חדשים או מעניינים באפליקציה. נצלו את הידע שלכם בנוגע לשם, התנהגויות והעדפות של היוזרים שלכם על מנת לייצר חווית שימוש אישית ככל שניתן מבלי לפלוש לפרטיות המשתמש.
5. השתמשו בקישורי עומק (Deep links): משום שאפליקציות פועלות על URI ולא על URLs, "קישורי עומק" יוכלו לשלוח את המשתמש ישירות למסך מסוים באפליקציה. זו יכולה להיות שיטה חכמה לגרום למשתמשים להיכנס מחדש לתוך האפליקציה.
6. גייסו הורדות רלוונטיות: אתם לא יכולים לבחור מי יוריד את האפלקציה שלכם אבל אתם בהחלט יכולים לכוון ליוזרים המתאימים שישתמשו באפליקציה, כך שהסיכון שיסירו אותה יקטן משמעותית. איך תעשו זאת? שפרו את אחוזי ההמרה דרך הורדות אורגניות. עבודת ASO נכונה תגרום לכך שהמוצר שלכם יעלה בתוצאות החיפוש של המשתמש במידה ורלוונטי. קחו בחשבון שגיוס הורדות דרך קמפיינים הוא עבודה לא מורכבת אבל גיוס של הורדות רלוונטיות זאת משימה קשה הרבה יותר. לכן, נסו לעבוד בצורה כמה שיותר מדוייקת על מנת לגייס יוזרים איכותיים שלא ינטשו את האפליקציה שלכם.
7. תשאפו לפרפקציוניזם כי אין מקום לטעויות: קריסה אחת של אפליקציה תגרום ל- 92%ממשתמשים של אייפון למחוק אותה והפרות בנושאי פרטיות ואמון יגרמו ל-87% מהמשתמשים באפליקציה להפסיק לבצע בה פעולות כספיות. עניין זה גם מתקשר עם הטיפ הבא שלנו.
8. תהיו שקופים עם היוזרים שלכם: לאחר שדווח ב-Techcrunch ואתרים נוספים שאפליקציות אייפון פופולריות מקליטות את המסכים של היוזרים שלהם מבלי שיידעו אותם על כך, אפל התחילה להעניש בחומרה מפתחים של אפליקציות מהסוג הזה. אם כן, כשזה נוגע למדיניות הפרטיות של האפליקציה שלכם, וודאו שכל משתמש אשר מוריד או נרשם לאפליקציה שלכם ואף משתמש בה באופן אנונימי מודע היטב לכמות המידע שאתם אוספים לגביו. הציגו את המדיניות פרטיות שלכם מיד עם הורדת האפליקציה ואפשרו למשתמש להיכנס אליה מתוך תפריט באפליקציה.
9. החזירו משתמשים לאפליקציה (Re-engagement): אמנם המשתמש כבר הוריד את האפליקציה שלכם אבל זה לא אומר שאתם יכולים לשבת רגל על רגל בחוסר מאס. ההיפך. כעת מתחילה העבודה הקשה שמצריכה מכם לתזכר את אותו יוזר באיכויות של האפליקציה שלכם, בסיבה מדוע הוא זקוק לה ובהצגת פיצ'רים חדשים והיתרונות שלהם. זכרו לעשות פעולות re-engagement בצורה אישית ומדודה אשר תלויה ברמת העניין והמוערבות של המשתמש באפליקציה.
10. היו יוצאי דופן: חשבו מה גורם למשהו להיות בלתי נשכח בעיניכם וישמו זאת באפליקציה שלכם. ספקו למשתמשים חוויה ששווה לדבר עליה והם יעשו זאת!
ובמידה ואתם זקוקים לעידוד קל – תמיד תוכלו להסתמך על הנתון המפתיע שמצביע על כך שכ-30% מבין הורדות האפליקציות בצפון ארצות הברית בין נובמבר 2017 ומאי 2018 היו הורדות מחדש של אותן אפליקציות שהוסרו על ידי אותם משתמשים.
מה הסיבה המרכזית?
המשתמשים החליטו לתת צ'אנס נוסף לאותן אפליקציות, כך שגם אם הסירו את האפליקציה שלכם, לא הכל אבוד!